Door de ruime onderzoeksvraag zijn er heel wat UX-testen mogelijk om tot een beter inzicht te komen. Hieronder zal ik proberen de mogelijke testen op te lijsten. Voor mijn test zal ik er uiteindelijk één moeten uitkiezen die ik verder zal uitwerken & analyseren.
(Er kunnen eventueel wel verschillende aspecten gecombineerd worden in 1 test)
* Vergelijking maken tussen de rechtstreekse "Hands-on"prototyping of onrechtstreeks via computertekenen ( Sketchup , pepakura)
* Hoe goed is het testpubliek in conceptueel Faces / Creatures ontwerpen. ( Is er een goed ruimtelijk inzicht voor nodig). In welke mate moet men hen begeleiden of net beperken?
* Wat is het verschil als men de conceptuele (1ste) fase overslaat en meteen begint te knutselen (2Groepen: 1st met conceptfase , 2de groep zonder)
* Hoe goed is hun conceptuele fase gelinkt met de praktische uitvoering? ( Kan dit wel gemaakt worden met het verkregen materiaal?) Botsen ze pas daarna op die problemen, hoe lossen ze dit op? of wordt er opvoorhand rekening mee gehouden?
* Hoe duidelijk is hun ingebeelde vorm voor ze van start gaan met het maken?
En komt hun resultaat goed overeen met wat ze in gedachten of op papier hadden?
Of wordt de vorm pas duidelijk met het te maken, en is men verast van het resultaat?
* Is de afwerkingsgraad gelinkt aan hun creativiteit. (vb. zelfde materiaal maar complexere vorm)
* Welke materialen zijn interessant of hebben goede eigenschappen voor te prototypen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten